Controle op gebreken

De verschillende stappen

Voor je een auto koopt is het natuurlijk belangrijk dat je de auto eerst controleert op gebreken. Maar wat zijn nu de basisdingen waar je zeker op moet letten? Hier volgen enkele dingen die je kan doen op het moment dat je bij de verkoper ben en je een controle op gebreken wil doen:

Keuring voor verkoop

Allereerst is er de keuring voor verkoop die normaal gezien heeft plaatsgevonden. De auto wordt dan gecontroleerd door een mechanicien/garagist op typische gebreken van een tweedehands auto.  Als de auto zonder kleerscheuren door deze keuring komt en in orde is, kan je er al vrij zeker van zijn dat je geen kat in een zak koopt. Maar natuurlijk wil je voor de zekerheid de auto toch nog op een aantal punten testen.

Begin met langs de buitenkant te kijken (in goed daglicht) of er geen kleurverschillen zijn op de verschillende panelen (deur, koffer, motorkap, ..) . Als dit wel het geval is, dan is er meestal schade geweest aan de auto en kan je de verkoper voor meer info vragen.

De banden en wielen

Check vooraleer je gaat rijden of de wielen mooi in het midden van het frame zitten. Soms zitten de wielen wat meer naar achter of naar voor , dit betekent dat ze misschien al eens vervangen zijn. Bij sommige modellen van auto’s is dit wel normaal en moet je geen zorgen maken. Controleer dit bij zowel de voorwielen als de achterwielen, want als deze niet gelijk zijn kan dit problemen opleveren met de schokdempers.

Wielkas

Ga ook zeker na of er geen roest is aan de binnenkant van de wielkast. Soms kan het zijn dat hierachter roest zit (door in de regen/koude temperaturen te staan) en dit wil je natuurlijk niet.

Tenslotte controleer je de profieldiepte en staat van de banden. Als de banden er versleten uitzien en de groeven minder dan 2mm diep zijn , zijn de banden te oud. Vaak zie je ook droogtescheurtjes in de banden als de banden als een tijd meegaan.

 Voor het starten: onder de motorkap kijken

Begin eerst voor je de auto start of instapt met een kijkje te nemen onder de motorkap. Gaat deze correct open en kan de motorkap correct blijven openstaan? Wees er zeker van dat de motor koud is, en niet warm. Als deze toch al warm is zonder dat er mee gereden is, probeert de verkoper waarschijnlijke een gebrek te verbergen. Als je dit nagekeken hebt kijk dan systematisch naar de verschillende vloeistoffen. Haal je de dop van de olie er eens af en kijk je of hier witte/gele schuim inzit. Is dit zo? Dan zit er waarschijnlijk een scheur in de motorblok en heeft het koelwater zich vermengd met de olie van de wagen.

Zowel de olie, remvloeistof en ook ruitenwisservloeistof mogen niet over hun maximum streepje gaan en niet onder hun minimumstreepje zitten. De olie zit best in het midden tussen minimum en maximum, maar zeker niet hoger. Want deze vloeistof zet uit tijdens het rijden en komt dus hoger te staan, als deze te hoog staat kan de olie andere onderdelen gaan vervuilen.

Een ander belangrijk onderdeel is de distributieriem. Hier zijn enkele varianten in. Bij sommige auto’s is er een “distrubutieketting” (deze wordt normaal niet vervangen) en bij sommige wagens is er een distributieriem. Deze moet regelmatig worden vervangen. Kijk na of er geen scheurtjes in zijn en check eventueel onder de motorkap of er een sticker hangt van een garagist met wanneer deze voor het laatst vervangen is.

Tenslotte kijk je of de bodemplaat onder de motor er nog zit. Dit kan raar klinken maar vaak vergeten garagisten deze er terug in te steken uit tijdsgebrek , en misschien kan je hierdoor wat van de prijs doen.

In de koffer duiken..

Na de motokap kan je best ook even de koffer controleren. Hef de bodem op en kijk of er een goed reservewiel onder zit. Is de bodem mooi recht en is er geen roest, dan is dit meestal wel in orde. Je kan ook nog eens de zijpanelen weghalen in de koffer en kijken of hierachter er alles nog in originele staat uit ziet.

De koffer moet natuurlijk ook makkelijk open dicht gaan en de bumper achteraan de auto moet ook goed vastzitten en geen sporen van een ongeval vertonen.

 

Tijd om in te stappen en de motor te starten

Het wordt nu tijd om in te stappen en alles te testen langs de binnekant. Kan je de autozetels goed verschuiven, lichten  (alleen) de juiste lichtjes op bij het opstarten van de auto en werken alle knoppen? Test de eventuele elektrische ramen, de airco, luchtblazers, warm/koud, .. of dit allemaal goed werkt.

Eens je de motor hebt gestart, stap terug uit en kijk nog een onder de motorkap. Kijk na of er geen olielekkages zijn of dat er zich nergens vocht bevind. Bovendien mag de motor geen rare geluiden maken zoals geratel of getik bij het draaien.

De testrit

Het is uiteraard belangrijk om een testrit te maken, zo kan je echt controleren op gebreken van je tweedehands auto. Rij op een effen recht stuk van de weg en rijd op verschillende snelheden. Als je het stuur lichtjes loslaat mag de auto niet van zijn baan afwijken en ook tijdens het remmen mag dit niet gebeuren.

Rijd vervolgens een op een hobbelige weg om de schokdempers te testen. Deunt de auto lang na, nadat je over een drempel reed? Dan betekent dit waarschijnlijk dat de schokdempers niet oké zijn. Vraag dit na bij de verkoper.

Tenslotte rijd je naar een plaats waar je veel ruimte hebt en draai je het stuur helemaal naar links en vervolgens helemaal naar rechts. Op die manier kan je testen of dit vlot werkt en of je geen verdachte geluiden hoort.

Toch een gebrek gevonden?

Als je bovestaande tips controleert is de kans al veel kleiner daa je een tweedehands auto koopt met verborgen gebreken. Als je toch een gebrek vindt, vraag dan aan de verkoper naar de oorzaak en vraag aan een garagist wat het kost om dit te laten maken. Eventueel kan je ook met de verkoper de afspraak maken dat hij dit nog laat herstellen voor de auto wordt verkocht. Wees dus altijd alert bij het kopen van een tweedehands wagen en krijg waarde voor je geld.